Chiptuning

Hvorfor tune/optimere din bil?

Ved en tuning af biler med turbomotor opnås der en række fordele som:

– Effektforøgelse – Typisk mellem 15-30%

– Bedre brændstoføkonomi

Tuning & Holdbarhed

Holdbarhed er en af de vigtigste faktorer, når det kommer til tuning af biler med Landberg software eftersom, at det ikke er rentabelt at drive forretning på noget, der skulle skade din motor. Målet med hver enkelt tuning er derfor at udfører et godt stykke arbejde, der ikke overbelaster bilen, mere end den kan tåle. Skulle vi fornemme, at bilen ikke kan holde til tuningen grundet manglende vedligehold eller stand, kan det ske, at vi afviser tuningen.

Dog kan der være skjulte defekter på eksempelvis VW’s diverter, der først fremkommer, når belastningen øges. Det er dog særdeles sjældent, at der erfares fejl i forbindelse med etablering af kvalitetssoftware fra Landberg.

Hvorfor vælge Landberg til tuning af din bil?

Siden 2001 har Thomas Landberg arbejdet som software ingeniør med tuning af biler. I denne periode har Landberg opnået landets største og bedste omdømme, når det kommer til området omkring tuning af biler.

Vi hos CarTrends er stolte af at dagligt tilbyde software fra Landberg, der giver kunderne et smil på læben gang på gang.

Hvorfor kan man tune biler?

Biler leveres til mange markeder i mange forskellige klimazoner med forskellige temperaturer og trykforhold – For at bilen egner sig til samtlige forhold, en bil skulle kunne udsættes for, bliver fabrikanten nød til at etablere software passende til disse scenarier.

Eftersom vi har et yderst sparsomt og stabilt miljø i Norden, kan fabrikanternes begrænsning udnyttes til at opnå mere effekt & bedre brændstoføkonomi.

Hvordan foregår tuningen?

En tuning foregår ved først at udlæse bilens software i dens motorstyring med dets adapterede parametre.

Denne udlæsning kan foregå ved udlæsning med tre metoder hos os, da vi råder over flere anerkendte tuningsværktøjer:

– Direkte over bilens OBD stik

– “Bench” – Ved dette skal der forstås at motorstyringen fjernes fra bilen, hvor softwaren i motorstyringen læses direkte fra enheden på dets stikben/pins.

– “Boot” – Ved dette skal der forstås at motorstyringen fjernes fra bilen og åbnes, hvor softwaren i motorstyringen læses direkte fra enheden på dets print.

Softwaren fra bilens motorstyring sendes herefter over til Landberg, der ændrer parametrene på motoren efter kunstensregler, hvor softwaren derefter indlæses i bilens motorstyring, og tuningen er nu udført.

Hvad koster det at få tunet/optimeret sin bil?

Hvor meget effekt kan min bil få?

Effektforøgelsen ligger normalt mellem 15 til 30%. I nogle tilfælde kan der opnås endnu mere, hvis man har en neddroslet bil. Eksempelvis Polo 6R med 1.6 TDI Motoren der fås i 90 & 105 HK version, der begge opnår 140 HK, hvor effektforøgelsen her er 55%.

Vi arbejder på at få etableret et opslagsværktøj til angivelse af effektforøgelsen, indtil da er vi til at fange med hurtig besvarelse på vores mail: info@cartrends.dk

Hvor meget længere på literen går min bil?

Ved optimering af biler øges motorens effekt samt virkningsgrad. Dette vil sige at ved en given hastighed, anvendes der mindre brændstof til at opretholde denne hastighed.

Dette er dog forudsat dit kørselsmønster, og her skal der forstås, at motoren kan anvende mere brændstof end før i givne områder – Altså kan du også opnå brændstof forøgelse, hvis du har en tung højre fod.

Tilkøb til tuning

Tilkøbs mulighederne varierer fra bil til bil. Vil du vide specifikt, hvad der er muligt til din bil, skal du være velkommen til at smide os en mail: info@cartrends.dk

DSG/Automatgearkasse Optimering

I biler med Automatgearkasse, eks. DSG kan softwaren til at styre gearkassen optimeres.

Ved dette skal der forstås, at der kan ændres parametre i styreenheden, der giver en lang række fordele som eksempelvis nogle af nedenstående:

– Reducerede hastighed på gearskift samt forbedret skiftetidspunkter
– Aktivering af 1. gear således bilen ikke starter i 2. gear, og derved sejtrækker
– Øget koblingstryk der reducerer “Mikroslip”/glidning – (Ofte set på DSG – DQ200 Gearkasser)
– Øget momentbegrænsning således mere effekt tillades gennem gearkassen
– Ændring af Launch tidspunkt

Optimering af gearkassen kan købes for 2500,-, og anbefales til både tunede & ikke-tunede biler.

EGR-Off på Diesel biler

For at reducere forbrændingstemperaturen og dermed udledningen af NOx partikler, har fabrikanterne introduceret “EGR” – Exhaust Gas Recirculation systemet.  – Det der rent fysisk sker, er at de døde gasser fra forbrændingen med sod ledes tilbage ind i bilens indsugning. Idéen om dette system er god, men i praksis medfører det tilsodning af motorens komponenter og en tom pengepung til følge af dette.

EGR systemet kan i mange tilfælde deaktiveres i bilens motorstyring for blot 1500,-

“PNB” – Pop & Bang / Crackle

Pop & Bang / Crackle fremgår som små forbrændinger i bilens udstødningssystem, der giver små “knald” eller “burples”.

Dette skaber unødig varme i udstødningen, og reducerer derfor levetiden på katalysatoren. – Vi tilbyder derfor udelukkende denne ydelse på biler uden katalysator for blot 1500,-

I Nedenstående video kan der ses eksempel af vores egen S6 4.0 TFSI, hvor der er blevet etableret turboback Milltek udstødningssystem med Stage 2 optimering & Pop & Bang

Stage 2 – Decat/OPF Off/Partikkelfilter Off

Såfremt du har monteret andet forrør ifbm. eventuel ønske om Stage 2 tuning (Læs mere om dette under FAQ længere nede), kræves det at katalysator eller partikkelfilter overvågningen deaktiveres, således at motorstyringen ikke melder fejl og i værste fald går i nødprogram. (Som den eksempelvis gør på Polo AW GTI, hvis benzin partikkelfilteret fjernes.

Stage 2/Deaktiveringen af katalysator, eller partikkelfilterovervågningen kan tilkøbes for 1500,-

ACT OFF – “Active Cylinder Technology”

På nyere biler som eksempelvis 1.4, 1.5 TSI & 4.0 TFSI anvendes begrebet “Cylinder frakobling” til at reducere brændstofforbruget. Denne frakobling kan på mange biler, og særdeles med eftermonteret udstødning, virke generende, når motorens gang ændres i tide og utide.

For 1500,- kan denne cylinderfrakobling deaktiveres.

FAQ / Ofte stillede spørgsmål vedr. tuning

FAQ Vedr. Garanti, Forhandlere & Service.

Hvad med garantien?

Såfremt bilen optimeres og forhandleren skulle få nys om dette, frasiger forhandlerne sig normalt garantien på tilknyttede komponenter – Som motoren, styreenheder osv.

Forhandlerne skal dog stadig påvise at tuningen skulle være årsagen til en eventuel reklamation på deres garantidækkede komponenter.

Kan forhandleren se tuningen?

Hvis en kyndig Mekaniker jager informationen, om hvorvidt en bil er tunet eller ej – Med eksempelvis det originale VAG værktøj ODIS, vil det være muligt for dem at se, hvorvidt at bilen er tunet eller ej.

VW har opdateret min motorstyring ved service eller reparation, hvad nu?

Når bilen er til service, hænder det, at de ønsker at yde en god service ved at opdatere dine styreenheder, når de alligevel har bilen inde på værkstedet.

Ved denne operation overskrives den tuning, du skulle have fået lavet, og din bil vil nu atter være standard. Skulle uheldet være ude, tager vi ikke fuld pris for det udførte arbejde, men derimod blot 1500,- for ny optimering af din bil. I praksis er det under 5% af vores kunder, der fysisk erfarer en overskrivelse af deres tuning i bilens levetid.

FAQ Vedr. Tuning & forskellige typer af tuning

Fortolkningen af Stages – 1,2,3 & 4 samt “type tuning”

Når der nævnes tuning/optimering, kommer termerne “Stages/Stadier” eller “Øko- & performancetuning

 – Vores fortolkning af disse “stages eller Stadier”

En traditionel tuning uden nogle former for hardware ændringer, eks. udstødning, luftkøling eller lignende, skal tolkes som en traditionel Stage 1 tuning.

Ved ændring til større på motorens forreste del af udstødningen kaldet downpipe eller forrør, reduceres turboens modtryk og flowet øges. Ved en samtidig tuning medfører dette, at der kan opnås en Stage 2 tuning.

For at opnå “Stage 3” varierer det fra motor til motor, hvad der skal til for at opnå dette. Det kan her være en kombination af flere ting som Turbo, intercooler, indsugning, Diverter samt eventuel en kobling, der kan overfører krafterne som en Stage 3 tuningen medfører.

 – Vores fortolkning af Øko- & Performancetuning

Disse termer er blevet opfundet af individuelle virksomheder for at øge salget af deres tuninger.

Fælles for en tuning er, at der normalt opnås mere effekt samt bedre brændstof økonomi på biler med turbo, eftersom at motorens virkningsgrad øges ved tuningen.

FAQ Vedr. Loven & Reklamationsret

Hvad siger loven om tuning?

Det er lovligt at tune/optimere biler, Såfremt der kan fremvises typegodkendelse fra anerkendt prøveinstans. I forbindelse med vores optimeringer er der ikke typegodkendelse, og det er derfor ikke lovligt at få fortaget disse operationer.

Lovkravene til biler på de danske veje er at finde på trafikstyrelsens hjemmeside

Tuning & reklamationsret?

Ved en tuning eller optimering skal der forstås, at du køber software.

Har du fået udført en tuning fra Landberg af CarTrends, er du dækket under den lovpligtige 2 års reklamationsret på softwaren.

Skulle der imod alt forventning være fejl i den leverede software, bedes du derfor kontakte os, så al tvivl om fejl på det leverede software elimineres.

Materialle eller mekaniske fejl der skulle fremkomme, dækkes ikke.

Var følgende information ikke fyldestgørende, er du altid velkommen til at kontakte os på info@cartrends.dk, hvor vi vil besvare eventuelle spørgsmål.

KONTAKT OS MED DIN FORESPØRGSEL